Sisäliikunta

fs2016_020_rgb
fs2016_021_rgb

Friskis&Svettis-liikunta kehittää

  • hapenottokykyä (kuntoa), kun hengitys- ja verenkiertoelimistöä kuormitetaan monipuolisesti vaihtelevilla ja laajoilla liikkeillä
  • lihaskuntoa (voimaa), kun harjoitetaan koko kehon lihaksia omaa painoa käyttäen
  • liikkuvuutta ja notkeutta, kun tehdään joustoliikkeitä ja venytyksiä
  • koordinaatiota, kun vaihdellaan monipuolisesti erilaisia liikkeitä ja liikesuuntia
  • tasapainoa, kun tehdään liikkeitä esimerkiksi yhden jalan varassa seisten.

Kun harjoittelet säännöllisesti

  • sydämesi vahvistuu ja siedät paremmin rasitusta.
  • harjoitus- ja leposykkeesi laskevat.
  • lihastesi pienten verisuonten määrä kasvaa.
  • veresi kolesterolitaso laskee ja hyvän kolesterolin määrä kasvaa.
  • luustosi vahvistuu.
  • niveltesi, nivelsiteittesi ja jänteittesi kestävyys parantuu.
  • kestävyytesi kohenee.
  • lämmönsietokykysi parantuu.
  • saat iloisen mielen!

10 vinkkiä jumppaan tutustujalle (pdf).

Frikis&Svettis-jumpissa on kolme perustasoa jumppa, jumppa sportti ja jumppa spurtti. Lisäksi sisäliikuntatarjontaamme kuuluu erityisesti hapenottokykyä, liikkuvuutta tai lihasvoimaa kehittäviä tunteja sekä tanssillisia tunteja.

Valitse näistä:

  • Jumppa soft
    Hypytön ja selkä-, niska- ja nivelystävällinen jumppa, joka ottaa huomioon mahdolliset nivel- ja selkärajoitteet.Tunnilla kehitetään voimaa, kuntoa, kehonhallintaa, tasapainoa ja liikkuvuutta turvallisten liikkeiden avulla. Harjoitteet ovat selkeitä ja yksinkertaisia, ja sinulla on tarpeeksi aikaa omaksua liikkeet ja tehdä ne tehokkaasti.
    Lue Lisää
  • Jumppa
    Energinen ja tehokas, vain vähän hyppyjä sisältävä tunti. Tunnin aikana treenataan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Liikkeet ovat selkeitä ja yksinkertaisia, jotta ne on helppo omaksua ja tehdä tehokkaasti. Lihaskuntoliikkeissä hyödynnetään kehon painoa vastuksena. Liikkeitä tukee ohjaajan valitsema monipuolinen ja mukaansatempaava musiikki.
    Lue Lisää
  • Jumppa syke
    Haluatko hapenottoa painottavan harjoituksen? Jumppa syke -tunnilla on vain yksi lihaskunto-osuus, minkä jälkeen seuraa pidempi hapenottoa kehittävä sykeosuus. Tunti sisältää myös jonkinverran enemmän koordinaatiota.
    Lue Lisää
  • Jumppa sportti
    Juoksua ja hyppyjä sisältävä reipas jumppa. Tunnin aikana harjoitetaan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Lihasvoimaliikkeissä hyödynnetään kehon painoa vastuksena. Liikkeitä tukee ohjaajan valitsema monipuolinen ja mukaansatempaava musiikki.
    Lue Lisää
  • Jumppa spurtti
    Vaativia lihaskunto- ja hapenotto-osuuksia sisältävä jumppa tottuneille kuntoilijoille.Tunnin aikana harjoitetaan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Lihaskuntoliikkeissä hyödynnetään kehon painoa vastuksena. Liikkeitä tukee ohjaajan valitsema monipuolinen musiikki.
    Lue Lisää
  • Sporttirundi
    Lihaskuntopainotteinen liikuntatunti, jossa on lihasvoima- ja sykeosuuksien lisäksi noin 25 minuutin kiertoharjoitteluosuus. Kiertoharjoitteluosuudessa käytetään myös välineitä, esimerkiksi käsipainoja. Kokonaiskesto 60 min tai 75 min.
    Lue Lisää
  • Voimarinki
    Intervalleissa tehtävä, toiminnallista voimaharjoittelua välineiden avulla ja omaa kehonpainoa hyödyntävä tunti. Eri asemissa tehtävät harjoitteet kasvattavat lihasvoimaa ja saavat sykkeen nousemaan. Asemilla tehdään paljon toiminnallisia voimaharjoitteita, mm. kyykkyjä, punnerruksia, maastavetoa ja selkää vahvistavia vetoliikkeitä. Tavoitteena on tehdä jokainen liike hyvällä tekniikalla, keskittyneesti ja laadukkaasti.
    Lue Lisää
  • Power Hour
    Tehokas treeni, jossa haastetta ja tehoa lisätään painopallon tai levypainon avulla (2,5 – 5 kg). Pallo/levypaino tarjoaa hyvän harjoitusvastuksen ja tukee oikean harjoitustekniikan löytymistä. Tunnilla harjoitetaan kuntoa (hapenottokykyä) sekä kestävyys- ja räjähdysvoimaa selkeiden perusliikkeiden (esim. kyykyt, maastavedot, hypyt, punnerrukset) avulla. Energinen musiikki antaa potkua, mutta jokainen työskentelee omassa tempossaan. Tunnin kesto 35 min tai 50 min.
    Lue Lisää
  • Barbell UUTUUS!
    Barbell on koko kropan lihaskestävyyttä vahvistava, tehokas treeni. Tunnin aikana käydään läpi kaikki tärkeimmät lihasryhmät musiikin tahdissa tyyliin yksi biisi, yksi lihasryhmä.   Apuna käytämme levytankoja/levypainoja, steppilautoja ja oman kehon vastusta. Barbellissa tehdää  helppoja perusliikkeitä ja ohjaaja neuvoo oikean tekniikan. Painonnostoa ei tarvitse jännittää, sillä jokainen päättää ihan itse, montako kiloa tankoonsa lataa. Näin Barbell sopii sekä vasta-alkajille että jo edistyneemmille. Lihaskunnon lisäksi luvassa on hyvää musaa ja iloinen meininki. Tervetuloa testaamaan uutta Friskis-tuntia!
    Lue Lisää
  • Core
    Keskivartalon lihaksistoa tehokkaasti ja monipuolisesti harjoittava jumppa, jossa pääpaino on voiman, kestävyyden, tasapainon ja liikkuvuuden harjoittamisessa. Ohjaaja näyttää liikkeet ja opastaa myös sanallisesti oikeaa suoritustekniikkaa. Liikkeet tehdään keskittyen ja perusteellisesti; toistoja on paljon. Liikkeisiin yhdistetään liikkeitä tukeva, intoa ja iloa antava musiikki.
    Lue Lisää
  • Tanssi
    Tunnilla liikutaan eri tanssityyleillä tunnelmasta toiseen. Aikaisempaa tanssikokemusta ei tarvita, tärkeintä on tunne ja liikunnnan ilo. Tunti sisältää erilaisia koreografioita. Tanssi nostaa myös sykettä ja kohottaa kuntoa.
    Lue Lisää
  • Tanssi afro
    Tunti on saanut inspiraationsa afrikkalaisen tanssin liikkeistä ja rytmistä. Vangitsevan ja ilmaisuvoimaisen tunnin koreografia on yksinkertainen ja helppo seurata. Keskeistä on liikkeen ja musiikin välinen sidos sekä keskivartalon hallinta. Afroa tanssitaan paljain jaloin.
    Lue Lisää
  • Tanssi fuego
    Kaikille sopiva jumppa, jossa liikutaan latinorytmien tahtiin. Tärkeintä ei ole tyyli eikä taito, vaan tunne! Tanssiosuudessa liikutaan ohjaajan valitseman musiikin innoittamana eri tanssityylein, kuten salsa, reggaeton, samba, merengue, tango, flamenco ja cha cha. Jokaisella kappaleella on oma tunnelmansa ja koreografiansa.
    Lue Lisää
  • Flex soft
    Toiminnallinen, liikkuvuutta edistävää jumppa, jossa keskitytään erityisesti lihaksiin ja niveliin. Liikkeet on suunniteltu sopiviksi myös liikuntaa aloitteleville. Tunti on myös erinomainen palauttava harjoitus: rauhallinen, silti energinen tunti, joka huoltaa niveliä ja lihaksia.
    Lue Lisää
  • Flex
    Liikkuvuusharjoitteluun keskittyvä kehonhallintatunti. Hyvä kehon liikkuvuus ja hallinta lisäävät muun liikuntaharjoittelun tehokkuutta ja vähentävät vammariskiä. Flex-tunnilla pääset haastamaan kehoasi monipuolisilla liikkuvuusharjoitteilla. Lisäksi tunnilla tehdään tasapainoa ja kehonhallintaa parantavia liikkeitä.
    Lue Lisää
  • Intervalli flex
    Hapenottokykyä ja voimaa kehittävä sekä liikkuvuutta ja kehonhallintaa lisäävä yhdistelmätunti. Nopeissa intervalleissa tapahtuva hapenotto- ja lihaskuntotreeni yhdistettynä dynaamiseen liikkuvuusharjoitteluun haastaa kehon monipuolisella tavalla ja tukee hyvin muuta liikuntaharrastusta.
    Lue Lisää
  • Jooga
    Meditatiivinen hathajoogaan perustuva tunti, jolla keskitytään hengitykseen, liikkuvuuteen, vakauteen ja tasapainoon. Tunnilla harjoitellaan klassisia jooga-asanoita, lempeät harjoitukset sopivat myös aloittelijoille. Tunnilla on mukana musiikki tunnelmaa luomassa. Joogatunti tehdään paljain jaloin. Ota mukaan loppurentoutusta varten sukat ja pitkähihainen paita.
    Lue Lisää
  • Liikkis
    Leikillinen tunti 2-7-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen. Tunti sisältää musiikin tahdissa tehtyjä laululeikkejä ja pelejä.Tunnin kesto on 45 min.
    Lue Lisää
  • Jumppa junior
    Hauska, kuntoa ja voimaa kasvattava tunti 7-12-vuotiaille pojille ja tytöille. Kiertoharjoittelu sisältää voimaa, nopeutta, ketteryyttä ja tasapainoa harjoittavia, lapsille sopivia liikkeitä. Harjoitukset tehdään yhdessä coolin musan kanssa. Tunnilla myös pelataan.
    Lue Lisää
  • Tanssi junior
    Tanssillinen tunti 7-12-vuotiaille tytöille ja pojille. Tunti jakaantuu kahteen osaan: yhdessä pelaamiseen ja tanssimiseen. Tunnin aikana pelataan erilaisia joukkuepelejä sekä opitaan hauskoja tanssikuvioita coolin musiikin tahdissa. Runsaasti fiilistä ja asennetta sekä helppoja askeleita nuorille tanssijoille. Tunti on 85 min.
    Lue Lisää