Voimarinki

Mitä on Voimarinki?

Voimarinki on intervalleissa tehtävää toiminnallista voimaharjoittelua. Harjoitteita tehdään sekä välineiden avulla että omaa kehonpainoa hyödyntäen. Kiertoharjoittelutyyppisesti eri asemissa tehtävät harjoitteet kasvattavat lihasvoimaa ja saavat sykkeen nousemaan. Tavoitteenamme on tehdä jokainen liike hyvällä tekniikalla, keskittyneesti ja laadukkaasti.

Kenelle Voimarinki sopii?

Voimarinki kohottaa kuntoa monella osa-alueella. Tunti soveltuu sekä peruskuntoiselle kuntoilijalle että hyväkuntoiselle himoliikkujalle, koska rasitustasoa voi säätää itselleen sopivaksi. Hyvä kehon hallinta on tunnilla eduksi. Jokainen tekee harjoitteet omista lähtökohdistaan, omassa tahdissaan (emme tee liikkeitä musiikin tahdissa) ja parhaan kykynsä mukaan. Ohjaaja opastaa sopivan vastuksen löytämisessä.

Tunnin rakenne

Tunnin aluksi kokoamme tarvittavat välineet 9 eri asemaan. Ohjaaja käy läpi asemissa tehtävät harjoitteet ja kertoo, mihin on hyvä kiinnittää huomiota suorituksen aikana.

Lämmittelyn aikana käymme läpi koko kehon ja valmistaudumme tulevia voimaharjoitteita varten, mm. liikkuvuus- ja tekniikkaharjoitteilla.

Asemilla teemme paljon toiminnallisia voimaharjoitteita, mm. kyykkyjä, punnerruksia, maastavetoa ja selkää vahvistavia vetoliikkeitä.

Osalla asemista käytämme vastuksena levytankoja, levypainoja, kahvakuulia ja hyppykorokkeita. Ohjaajan tehtävä on auttaa jokaista löytämään oikea tekniikka, sopiva vastus ja tempo sekä tietysti kannustaa ja motivoida liikkujia koko tunnin ajan.

Jokaisella asemalla tehdään liikkkeitä 40-45 sekuntia, ja siirtymiseen asemalta toiselle on varattu 10-15 sekuntia. Asemat kierretään kolme kertaa. Jokaisen kierroksen välillä on 30-60 sekunnin lepotauko.

Ensimmäisellä kierroksella painotamme oikean ja laadukkaan tekniikan löytämistä. Teemme jokaisen liikkeen erityisen keskittyneesti ja rauhassa. Toisella kierroksella lisäämme vähän vastusta ja haastamme lihasvoimaa enemmän, pitäen mielessä hyvän tekniikan koko kierroksen ajan. Kolmannella kierroksella annamme kaikkemme ja todella väsytämme itsemme – laadusta tinkimättä tietenkin. Jokainen tekee liikkeet oman kunnon mukaan.

Jäähdyttelemme keräämällä yhdessä pois välineet. Jäähdyttelyn jälkeen keskitymme tekemään dynaamisia liikkuvuusharjoitteita, jotka edistävät palautumista tunnin jälkeen.

Tunnin maksimiosallistujamäärä on 36 liikkujaa, sillä välineitä on sen kokoiselle ryhmälle. Tulethan tunnille ajoissa ja treenaat koko tunnin alusta loppuun. Tunti kestää noin 55 min.

Treenivinkit

Kokeile myös Krossia.

Tuntuiko Voimarinki liian rankalta, kokeile Sporttijumppaa.