Jumppa Soft

F&S-jumppa on monipuolista liikuntaa. Lihaskunnon ja hapenottokyvyn lisäksi myös tasapaino, koordinaatio ja liikkuvuus saavat harjoitusta. Liikkeet ovat helppoja ja luonnollisia, silti tehokkaita ja sopivat siksi kaikille. Laadun takaavat koulutetut ja ammattitaitoiset F&S-ohjaajat.

Mitä on Jumppa Soft?

Jumppa Soft on hypytön ja selkä-, niska- ja nivelystävällinen jumppa, joka ottaa huomioon mahdolliset nivel- ja selkärajoitteet mutta myös kehittää ja haastaa. Jumppa Softissa kehitetään voimaa, kuntoa, kehonhallintaa, tasapainoa ja liikkuvuutta turvallisten liikkeiden avulla.

Harjoitteet ovat selkeitä ja yksinkertaisia, ja sinulla on tarpeeksi aikaa omaksua liikkeet ja tehdä ne tehokkaasti. Lihaskuntoliikkeissä hyödynnetään kehon painoa vastuksena. Liikkeitä tukee ohjaajan valitsema monipuolinen ja mukaansatempaava musiikki. Musiikki luo jumpan tunnelman. Se on inspiroivaa, monipuolista ja tempoltaan vaihtelevaa.

Jumppa Soft sopii

Sinulle, joka haluat selkeän ja turvallisen perustreenin, jossa huomioidaan nivel- ja selkärajoitteet. Jumppa Soft sopii erinomaisesti myös vasta-alkajille, senioreille tai pidempää liikuntataukoa pitäneille. Kovakuntoiselle liikkujalle Jumppa Soft tarjoaa hyvän palauttavan harjoituksen. Jumppa Soft -tunnilla voit säätää harjoituksen kuormittavuutta oman kuntosi mukaan.

Tunnin rakenne

Jumppa alkaa lämmittelyllä, minkä jälkeen tehdään lattialla lihaskuntoliikkeitä. Sitä seuraa sykettä nostava osuus ja lopuksi jäähdytellään ja rentoudutaan. Alun lämmittely- sekä lopun jäähdyttelyosuudet sisältävät myös liikkuvuutta kehittäviä joustoja ja venyttelyjä.

Lämmittelyosuudessa herätellään lihakset ja koko keho pehmeillä, avaavilla liikkeillä sekä nostetaan vähitellen sykettä. Lämmittelyssä tehdään myös liikkuvuutta harjoittavia joustoja sekä tasapainoharjoituksia.

Lattialla tehtävässä lihaskunto-osuudessa harjoitetaan etenkin keskivartalon lihasten voimaa erilaisten vatsa- ja selkäliikkeiden sekä punnerrusten ja kylkiliikkeiden avulla. Välissä on myös selän liikkuvuutta lisääviä liikkeitä. Liikkeet ovat selkeitä, jotta ne olisi helppo omaksua ja tehdä tehokkaasti.

Sykeosuuden toiminnalliset harjoitteet kehittävät kehon hallintaa ja lihastasapainoa, lisäävät hapenottokykyä (kuntoa) sekä parantavat ryhtiä.

Sykeosuuden tempo on vaihteleva ja sykettä kohotetaan maltillisesti erilaisten polvennostojen, askellusten, askelkyykkyjen ja käsiliikkeiden (ojennukset, heilautukset) avulla. Jumppa ei sisällä vaativia askelsarjoja.

Jäähdyttelyosuudessa tehdään rauhallisia, palauttavia ja liikkuvuutta lisääviä liikkeitä, joustoja ja venyttelyitä. Lopuksi rentoudutaan. Tunnin pituus on 55 minuuttia.

Treenivinkit

Kokeile myös Flex Softia tai Ki Balansia. Flex Soft on toiminnallinen, liikkuvuutta edistävää jumppa, jossa keskitytään erityisesti lihaksiin ja niveliin. Ki Balans on pehmeästi ja rauhallisesti etenevä jumppa, joka kehittää erityisesti kehon ja mielen hallintaa sekä liikkuvuutta.

Hieman rankempia treenejä halutessasi kannattaa kokeilla Starttijumppaa tai Corea. Startti on Jumppa Softia jonkin verran vauhdikkaampi, lähes hypytön perusjumppa, joka sopii kaikille. Core on keskivartalon lihaksistoa tehokkaasti ja monipuolisesti harjoittava jumppa, jossa pääpaino on voiman, kestävyyden, tasapainon ja liikkuvuuden harjoittamisessa.

Katso myös: Iloista pehmojumppaa perusteellisesti ja keskittyen