Jumppa Sportti

F&S-jumppa on monipuolista liikuntaa. Lihaskunnon ja hapenottokyvyn lisäksi myös tasapaino, koordinaatio ja liikkuvuus saavat harjoitusta. Liikkeet ovat helppoja ja luonnollisia, silti tehokkaita – ja sopivat siksi kaikille. Laadun takaavat koulutetut ja ammattitaitoiset F&S-ohjaajat.

Mitä on Jumppa sportti?

Sportti on juoksua ja hyppyjä sisältävä reipas jumppa. Tunnin aikana harjoitetaan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Lihasvoimaliikkeissä hyödynnetään kehon painoa vastuksena. Liikkeitä tukee ohjaajan valitsema monipuolinen ja mukaansatempaava musiikki.

Jumppa sportti sopii

Sinulle, joka haluat monipuolisen perustreenin. Jumppa sportissa treenataan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Tunti kehittää myös tasapainoa ja koordinaatiota. Sportti sisältää juoksua ja rankempia hyppyjä sekä  tuhdimpia lihaskuntoliikkeitä kuin perustason Jumppa-tunti.

Tunnin rakenne

Jumppa sportti alkaa lämmittelyllä, minkä jälkeen vuorottelevat kaksi lihasvoima- ja sykeosuutta. Alun lämmittely sekä lopun jäähdyttely sisältävät myös liikkuvuutta kehittäviä joustoja ja venyttelyjä.

Lämmittelyosuudessa herätellään lihakset ja koko keho pehmeillä, selkeillä liikkeillä sekä nostetaan vähitellen sykettä, esimerkiksi kevyesti hölkäten. Lämmittely sisältää myös liikkuvuutta harjoittavia joustoja.

Lihaskunto-osuuden aikana käydään läpi kaikki keskeiset lihasryhmät, ja se sisältää tuttuja lihaskuntoliikkeitä, kuten punnerruksia, vatsa- ja selkälihasliikkeitä, lantionnostoja.

Sykeosuus kehittää hapenottokykyä (kuntoa), ja se sisältää esimerkiksi hiihtohyppyjä, askelkyykkyjä, juoksua sekä yksinkertaisia askelsarjoja musiikin tahdissa. Musiikki luo jumpan tunnelman. Se on inspiroivaa, monipuolista ja tempoltaan vaihtelevaa.

Tunnin lopuksi jäähdytellään, annetaan sykkeen laskea, esimerkiksi rauhallisesti hölkäten sekä harjoitetaan liikkuvuutta joustellen ja venytellen.

Treenivinkit

Haluatko rankemman treenin? Kokeile Intervalli flex on hapenottokykyä ja liikkuvuutta kehittävä haastava tunti.

Haluatko hapenottoa painottavan harjoituksen? Sykesportissa on vain yksi lihaskunto-osuus, minkä jälkeen seuraa pidempi hapenottoa kehittävä sykeosuus.

Haluatko lihaskuntoa painottavan harjoituksen? Kokeile Voimarinkiä, joka on toiminnallista voimaharjoittelua ryhmässä.

Haluatko treenata ulkona? Juoksu sportti on 5 – 7 km:n peruslenkki kuntoilijoille.

Tuntuvatko käsien ja jalkojen koordinaatiota vaativat liikkeet hankalilta? Unohda kädet ja keskity tekemään jalkojen liikkeet huolella. 

Katso myös:  Sportin uudet kuviot