Jumppa Spurtti

F&S-jumppa on monipuolista liikuntaa. Lihaskunnon ja hapenottokyvyn lisäksi myös tasapaino, koordinaatio ja liikkuvuus saavat harjoitusta. Liikkeet ovat helppoja ja luonnollisia, silti tehokkaita – ja sopivat siksi kaikille. Laadun takaavat koulutetut ja ammattitaitoiset F&S-ohjaajat.

Mitä on Jumppa spurtti?

Spurtti on vaativia lihaskunto- ja hapenotto-osuuksia sisältävä jumppa tottuneille kuntoilijoille.Tunnin aikana harjoitetaan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Lihaskuntoliikkeissä hyödynnetään kehon painoa vastuksena. Liikkeitä tukee ohjaajan valitsema monipuolinen musiikki.

Jumppa spurtti sopii

Sinulle, joka haluat monipuolisen korkean intensiteetin perustreenin. Spurtti-tunnilla treenataan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Tunnin aikana harjoitetaan myös tasapainoa ja koordinaatiota. Spurtin sykeosuudet ovat sporttia vauhdikkaampia ja se sisältää sporttia rankempia lihaskuntoliikkeitä.

Tunnin rakenne

Jumppa spurtti alkaa lämmittelyllä, minkä jälkeen vuorottelevat kaksi lihaskunto- ja sykeosuutta. Alun lämmittely- sekä lopun jäähdyttelyosuus sisältävät myös liikkuvuutta kehittäviä joustoja ja venyttelyjä.

Lämmittelyssä herätellään lihakset ja koko keho laajoilla liikkeillä sekä nostetaan vähitellen sykettä, esimerkiksi hölkäten. Lämmittely sisältää myös liikkuvuutta harjoittavia joustoja.

Lihaskunto-osuuden aikana käydään läpi kaikki keskeiset lihasryhmät, ja se sisältää tuttuja lihasvoimaliikkeitä, kuten punnerruksia, vatsa- ja selkälihasliikkeitä, lantionnostoja. Liikkeet vaativat vakautta, tasapainoa ja koordinaatiota sekä hyvää kehonhallintaa.

Sykeosuus kehittää hapenottokykyä (kuntoa). Se sisältää esimerkiksi hiihto- ja jännehyppyjä, askelkyykkyjä ja juoksua. Musiikki luo jumpan tunnelman. Se on inspiroivaa, monipuolista ja tempoltaan vaihtelevaa.

Tunnin lopuksi jäähdytellään, annetaan sykkeen laskea, esimerkiksi rauhallisesti hölkäten sekä harjoitetaan liikkuvuutta joustellen ja venytellen.

Treenivinkit

Haluatko hapenottoa painottavan harjoituksen? Sykesportissa on vain yksi lihaskunto-osuus, minkä jälkeen seuraa pidempi hapenottoa kehittävä sykeosuus.

Haluatko lihaskuntoa painottavan harjoituksen? Kokeile myös Sporttirundia, joka sisältää lihaskuntoon keskittyvän kiertoharjoitteluosuuden tai Voimarinkiä, joka on toiminnallista voimaharjoittelua ryhmässä.

Haluatko treenata ulkona? Juoksu spurtti on vauhdikas 7 – 10 km:n juoksu tottuneille kuntoilijoille.

Tuntuiko Jumppa spurtti liian rankalta? Kokeile Jumppa sporttia.

Tuntuvatko käsien ja jalkojen koordinaatiota vaativat liikkeet hankalilta? Unohda kädet ja keskity tekemään jalkojen liikkeet huolella.

Katso myös: Haasta itsesi Spurtissa.