Jumppa

F&S-jumppa on monipuolista liikuntaa. Lihaskunnon ja hapenottokyvyn lisäksi myös tasapaino, koordinaatio ja liikkuvuus saavat harjoitusta. Liikkeet ovat helppoja ja luonnollisia, silti tehokkaita – ja sopivat siksi kaikille. Laadun takaavat koulutetut ja ammattitaitoiset F&S-ohjaajat.

Mitä on Jumppa?

F&S-jumppaperheen perustason tunti on energinen ja tehokas, mutta sisältää vain vähän hyppyjä . Tunnin aikana treenataan lihaskuntoa, hapenottokykyä ja liikkuvuutta. Liikkeet ovat selkeitä ja yksinkertaisia, jotta ne on helppo omaksua ja tehdä tehokkaasti. Lihaskuntoliikkeissä hyödynnetään kehon painoa vastuksena. Liikkeitä tukee ohjaajan valitsema monipuolinen ja mukaansatempaava musiikki.

Jumppa sopii

Sinulle, jotka haluat monipuolisen perustreenin. Tunti ei sisällä raskaita hyppyjä; sykettä nostetaan muun muassa erilaisilla hypähtelyllä, askelkyykyillä ja hölkkäosuuksilla. Jumpan kuormittavuutta on myös helppo säätää oman kunnon mukaan.

Tunnin rakenne

Jumppa alkaa lämmittelyllä, minkä jälkeen vuorottelevat kaksi lihaskunto- ja sykeosuutta. Alun lämmittely- sekä lopun jäähdyttelyosuus sisältävät myös liikkuvuutta kehittäviä joustoja. Lopussa on lyhyt venyttely- ja rentoutusosuus.

Lämmittelyosuudessa herätellään lihakset ja koko keho pehmeillä, selkeillä liikkeillä sekä nostetaan vähitellen sykettä, esimerkiksi kevyesti hölkäten. Lämmittelyssä tehdään myös liikkuvuutta harjoittavia joustoja.

Lihaskunto-osuuden aikana käydään läpi kaikki keskeiset lihasryhmät, ja se sisältää tuttuja lihasvoimaliikkeitä, kuten punnerruksia, vatsa- ja selkälihasliikkeitä, lantionnostoja.

Sykeosuus kehittää hapenottokykyä (kuntoa). Se sisältää esimerkiksi askelkyykkyjä, hölkkää, polvennostoja sekä yksinkertaisia askelsarjoja musiikin tahdissa. Musiikki luo jumpan tunnelman. Se on inspiroivaa, monipuolista ja tempoltaan vaihtelevaa.

Tunnin lopuksi jäähdytellään ja annetaan sykkeen laskea, esimerkiksi kävellen tai rauhallisesti hölkäten sekä harjoitetaan liikkuvuutta joustellen ja venytellen.

Treenivinkit

Haluatko hieman rankemman treenin? Kokeile {cms_selflink page=’sporttijumppa’ text=’Jumppa sporttia, joka sisältää rankempia hyppyjä ja tuhdimmat lihaskuntoliikkeet.

Haluatko hapenottoa painottavan harjoituksen? Jumppa syke -tunnilla on vain yksi lihaskunto-osuus, minkä jälkeen seuraa pidempi hapenottoa kehittävä sykeosuus. Tunti sisältää myös jonkinverran enemmän koordinaatiota.

Halautko treenata ulkona? Kokeile Sauvakävelyä tai Juoksua.

Tuntuvatko käsien ja jalkojen koordinaatiota vaativat liikkeet hankalilta? Unohda kädet ja keskity tekemään jalkojen liikkeet huolella.