Harjoitteluvinkit

Friskis&Svettis -liikunta parantaa

  • hapenottokykyä (kuntoa), kun hengitys- ja verenkiertoelimistöä kuormitetaan monipuolisesti vaihtelevilla ja laajoilla liikkeillä
  • lihaskuntoa (voimaa), kun harjoitetaan koko kehon lihaksia omaa painoa käyttäen
  • liikkuvuutta ja notkeutta, kun tehdään joustoliikkeitä ja venytyksiä
  • koordinaatiota, kun vaihdellaan monipuolisesti erilaisia liikkeitä ja liikesuuntia
  • tasapainoa, kun tehdään liikkeitä esimerkiksi yhden jalan varassa seisten

Lisäksi säännöllisellä harjoittelulla

  • sydämesi vahvistuu ja siedät paremmin rasitusta
  • harjoitus- ja leposykkeesi laskevat
  • lihastesi pienten verisuonten määrä kasvaa
  • veresi kolesterolitaso laskee ja hyvän kolesterolin määrä kasvaa
  • luustosi vahvistuu
  • niveltesi, nivelsiteittesi ja jänteittesi kestävyys parantuu
  • kestävyytesi kohenee
  • lämmönsietokykysi parantuu
  • saat iloisen mielen

Askeleet liikunnan iloon

Valitse sinulle sopiva jumppa, aloita rauhallisesti ja liiku omilla ehdoillasi.

Liiku riittävän usein, mutta älä unohda lepoa. Jumpassa lihakset ja jänteet rasittuvat ja kuormittuvat. Levossa ne palautuvat ja vahvistuvat. Harjoittelua ja lepoa tulee olla sopivassa suhteessa, silloin saat parhaan harjoitusvaikutuksen ja vammariski pienenee.

Ota kipu varoituksena. Jos liike on kivulias, tarkista teetkö ohjaajan mallin mukaisesti. Jos kipu jatkuu, lopeta liikkeen teko ja kysy ohjaajalta neuvoa tunnin lopussa. On tärkeää, että liikkeet tuntuvat hyviltä.

Laskeudu hypyistä pehmeästi koko jalalle. Lähes kaikki hyppyliikkeet voi tehdä toinen jalka maassa. Juoksun sijasta voit kävellä.

Hanki sopivat ja tukea antavat tossut, jotka ovat jumppaan ja sisäliikuntaan tarkoitetut. Urheiluliikkeet ja ohjaajat opastavat.

Pukeudu niin, että sinun on helppo liikkua, eikä ole liian kuuma.

Älä koskaan jumppaa sairaana, sillä jälkitaudit ovat vaarallisia. Aloita liikkuminen rauhallisesti terveenä, sairauden jälkeen.

Venyttele kunnolla ja rauhallisesti jumpan jälkeen. Venyttely rentouttaa väsyneitä ja jännittyneitä lihaksia. Venyttely liikunnan lopussa nopeuttaa rasituksesta palautumista ja tasapainottaa aineenvaihduntaa.

Joskus, esimerkiksi uuteen jumppaan vaihdettaessa, lihaksissa saattaa tuntua arkuutta n.1-2 vrk harjoituksen jälkeen. Harjoituskipu poistuu kuitenkin itsestään muutamassa päivässä, kunhan annat kehollesi aikaa palautua ja liikut vain hyvin kevyesti.

Juo riittävästi vettä ennen ja jälkeen liikunnan. Jumpatessa saatat hikoilla litran verran tai enemmänkin, olosuhteista riippuen. Nestevajaus on korvattava. Liikunta kuluttaa myös kehon energiavarastoja, joten nauti pieni välipala mieluiten heti jumpan jälkeen. Näin palautuminen pääsee käyntiin, eikä keho joudu hajottavaan tilaan.

Antoisia liikuntahetkiä!