Tunnit

Ryhmäliikuntatuntimme

Friskis&Svettis-tunneilla liikkeet ovat helppoja ja luonnollisia ja jokainen saa aina liikkua oman kuntonsa mukaan. Tunneillamme kunto kasvaa ja lihakset voimistuvat. Myös tasapaino, koordinaatio sekä liikkuvuus saavat harjoitusta. Ennen kaikkea liikuntatuntimme antavat iloisen mielen!

Tunteja on tarjolla kahta perustasoa; Starttia ja Sporttia sekä Power Hour -treeni, joka kehittää paitsi  hapenottokykyä myös kestävyys- ja räjähdysvoimaa. Tuntien rakenne on ennalta määritelty, mutta jokainen jumppa on ohjaajan itsensä tekemä ja näin aina ohjaajansa näköinen.

Startti- ja Sporttituntien rakenne

Tunti alkaa lämmittelyllä, minkä jälkeen vuorottelevat kaksi lihaskunto- ja sykeosuutta. Alun lämmittely- sekä lopun jäähdyttelyosuus sisältävät myös liikkuvuutta kehittäviä joustoja ja venyttelyjä. Lämmittelyosuudessa herätellään lihakset ja koko keho pehmeillä, selkeillä liikkeillä sekä nostetaan vähitellen sykettä, esimerkiksi kevyesti hölkäten. Lämmittelyssä tehdään myös liikkuvuutta harjoittavia joustoja.

Lihaskunto-osuuden aikana käydään läpi kaikki keskeiset lihasryhmät käyttäen kehon painoa vastuksena. Se sisältää tuttuja lihasvoimaliikkeitä, kuten punnerruksia, vatsa- ja selkälihasliikkeitä, lantionnostoja.

Sykeosuus kehittää hapenottokykyä (kuntoa). Se sisältää esimerkiksi askelkyykkyjä, hölkkää, polvennostoja sekä yksinkertaisia askelsarjoja musiikin tahdissa.

Tunnin lopuksi jäähdytellään ja annetaan sykkeen laskea, esimerkiksi kävellen tai rauhallisesti hölkäten sekä harjoitetaan liikkuvuutta joustellen ja venytellen.

Ohjaajan valitsema musiikki tukee liikkeitä ja luo  tunnelman. Se on inspiroivaa, monipuolista ja tempoltaan vaihtelevaa.

Startti

Startti on tehokas hypytön jumppa. Liikkeet ovat selkeitä ja yksinkertaisia, jotta ne on helppo omaksua ja tehdä tehokkaasti. Starttitunti sopii sinulle, joka haluat monipuolisen perustreenin. Tunti on hypytön, mutta voi sisältää hypähdyksiä, askelkyykkyjä yms. Tunnin kuormittavuutta on myös helppo säätää oman kunnon mukaan.

Sportti

Sportti on juoksua ja hyppyjä sisältävä reipas jumppa. Sporttitunti sopii sinulle, joka haluat monipuolisen, hieman rankemman perustreenin. Tunnin tempo on starttituntia vauhdikkaampi ja sen lihaskuntoliikkeet ovat starttituntia haastavampia. Sykeosuuksissa sykettä nostetaan esimerkiksi vauhdikkaalla juoksulla tai hiihtohypyillä.

Power Hour

Urheilullinen ja energinen Power Hour on monipuolinen ja tehokas treeni, jossa käytetään apuna kuntopalloa (3 tai 4 kg). Pallo tarjoaa hyvän harjoitusvastuksen ja auttaa löytämään oikean harjoitustekniikan. Power Hour -tunnilla harjoitetaan niin kuntoa (hapenottokykyä) kuin kestävyys- ja räjähdysvoimaa.  Vauhdikas musiikki antaa potkua, mutta jokainen työskentelee omassa tempossaan ja siksi tunti sopii sekä vähemmän harjoitelleille kuntoilijoille että kovakuntoisille himoliikkujille; osallistuja voi itse päättää kuinka haasteelliseksi tunti muodostuu.

Satunnaisesti vierailevia tunteja:

Flex

Flex on kehoa haastava, toiminnallinen liikkuvuuden lisäämiseen keskittyvä tunti. Flexissä haetaan kehon liikeratojen ääriasentoja toisaalta suurilla liikkeillä, toisaalta keskittyen jonkin yksittäisen kehonosan venyttämiseen aktiivisesti joustellen. Flex soveltuu parhaiten tottuneille kuntoilijoille, jotka haluavat parantaa kehon liikkuvuutta kokonaisvaltaisella ja energisellä tavalla. Tunti sisältää lyhyen alkulämmittelyn sekä flex-osuuden, jossa tehdään tehokkaita liikkuvuusharjoitteita sekä seisten että lattialla.

IntervalliFlex

IntervalliFlex on fyysisesti vaativa tunti, joka koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa haastetaan hapenottokyky ja voima äärimmilleen nopeissa 20-60 sekunnin intervalleissa. Flexosuudessa harjoitetaan toiminnallista liikkuvuutta hakemalla kehon liikeratojen ääriasentoja tehokkailla ja dynaamisilla liikkeillä. Lihakset, jotka väsytetään intervallien avulla, joustetaan äärimmilleen flexosuudessa. Lopputuloksena on liikkuvampi, sulavampi keho ja aktiivisen rentoutunut olo. Intervalliosuudessa tarvitaan jumppakenkiä, flexosuus tehdää paljain jaloin.

Tanssi
Tanssi on  kaikille sopiva tunti, jossa liikutaan ilman vaikeita koreografioita eri tanssityyleillä tunnelmasta toiseen. Afro-tunnilla liikutaan afrikkalaisissa tunnelmissa, Tanssi fuegossa puolestaan latinorytmien tahtiin.